Träning i realtid

Den tid vi lever i formar också vårt sätt att se på saker. Numer kan vi från soffan beställa mat och få den hem till dörren. Det enda problemet som kvarstår är att vi måste laga den själv. Realtidens herravälde är här. Vi vill ha allt direkt utan att anstränga oss, och gärna gratis.

Jag anser att träning har att göra med det övriga som omger oss människor. Träning är lika med varumärken. Och vi vill alla vara en del av varumärken. Men vi kan inte vara varumärket. Och innerst inne tror jag att det inte är själva träningen i sig som vi vill ha, utan kunna säga att du tränar på en specifik plats med en viss kategori människor.

Därför blir träningen inte huvudsyftet med träningskortet. Det blir istället att du kan stoltsera med rätt kort, och således må lite bättre i huvudet men inte i kroppen. Träningskortet blir precis som din skjorta, skor, dator och mobiltelefon. Saker som identifierar dig inför andra människor att du är en del av någon/något.

Reklamens roll får i detta avseende en betydande roll i att pusha folk att börja träna och fortsätta träna. Jag tror bestämt att reklam måste träffa de potentiella som funderar på att träna, likväl som att träffa dem som har träningskort men som inte använder det fullt ut. Och detta måste möta dem direkt.

Gym har ploppat upp likt akne i en tonårings ansikte. Gymmen ligger både centralt och i förorterna. Det som förenar detta är att en stor mängd personer åker eller går förbi, vare sig det gäller promenad eller kollektivtrafik. Så vad ska man göra?

Steg 1:

Företaget, gymmet, kalla det vad du vill borde kunna skicka ett sms inom sin egen radie. Alla som går eller åker förbi får ett sms som berättar om erbjudanden eller olika tjänster. Detta kan också medvetet vara på speciella tider, såsom på morgonen då alla är trötta och inte tänker på ett gym. Träffsäkerhet rakt ner i människors favoritsyssla, mobilen.

Detta väcker en tanke, och rent av att folk i samma buss ser sig omkring och märker att alla fått samma sms. Det man vill åt är att uppmärksamma att företaget finns i närheten och att de har olika erbjudanden. Självklart kommer detta verka under en dag. Så att inte det kommer en pöbel med högafflar och eld.

Steg 2:

Att annonsera på ett annat sätt. Och inte ta upp använda saker som att träna för att rädda miljön, pandor eller jobba bort julskinkan. Jag tror på att höra varför folk tränar.

På hållplatser för bussar och spårvagnar, kommer eurosizetavlor prydas av tre människor som alla har en QR-kod för munnen. Den som skannar koden kommer direkt till ett klipp på en mun som berättar varför just han/hon tränar. De övriga två koderna berättar således varför de två personerna tränar. Det kan vara motivationstal eller personligt. Detta är ett sätt att skapa igenkänning i vad personerna säger, samt att få ett mer personligt bemötande.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar