”När vi identifierat ditt problem finner vi också lösningen på det. Oavsett media, oavsett kanal och oavsett metod”

Shout reklambyrå

Stampgatan 20, Göteborg

Bildades 1993

Antal anställda: 23

Kunder: Bland annat Burger King, Myresjö kök, Din El, Rotary, Nordens Ark, Liseberg.


Pontus Caresten

Ibland kan reklambranschen te sig som en djungel. För oss som reklamstudenter kan det vara svårt att veta hur de första stegen kan se ut. Ett steg på vägen är att få besöka en byrå, och på det sättet lära känna och se hur det går till. Vi tog därför med oss machete och glass för att besöka Pontus på Shout Reklambyrå.

Pontus Caresten är copywriter på pappret men kreatör i själen. Pontus historia är också en kreativ berättelse hur man kan ta sig in i reklambranschen. Han började som så många andra på universitetet och studerade media och kommunikation. Vidare utbildningar inom universitetets värld ledde honom till kärleken. Den kärleken tog honom vidare från Uppsala till Pinocchios Borås. Väl i Borås behövde han ett sommarjobb och med ett välskrivet personligt brev fick han jobb på Mecka Reklambyrå.

Sommarjobbet blev till fast anställning som varade i fyra år. Dessa år på Mecka blev Pontus egna reklamskola, där han fick chansen att arbeta med kunder samtidigt som han byggde upp sin portfolio. På Mecka blev han skolad i hantverket inom reklam och det visar sig tydligt i hur Pontus ser på sin egen portfolio. Han lyfter fram att det är två viktiga nycklar till en bra portfolio:

· Idé

· Tänker i flera mediekanaler

Om idén är då det viktigaste, hur kommer man då på den? En bra idé enligt Pontus är att man vill springa runt och berätta den för folk. Den lyfter produkten eller tjänsten till en högre nivå. Idén kan stå emot kritik och är applicerbar i flera mediekanaler.

När du väl har en bra idé gäller det att sätta den på rätt plats. Inte minst då medielandskapet ständigt förändras. En idé som för fem år sedan inte kunde möjliggöras via twitter, kanske passar perfekt idag. Detta beror främst på att funktionerna förändras i takt med att användarna förändras.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tips till studenter: Börja med att ta reda på vilka byråer som finns där du geografiskt vill vara. Titta inte för mycket på vilka kunderna är, utan hur de har utformat sina kampanjer. Du behöver inte ta kontakt på ett spektakulärt sätt utan ring och be att få presentera dig. Kreativiteten ligger i din portfolio. Väl på plats, se till att din referensbank är väl påfylld och du vet vart du är. Anta gärna skuggprojekt, se till att alltid ha någonting att göra.

Pontus tycker till: Kreatörer som inspirerar: Väldigt många, men bland annat Alex Bugosky – fd. Crispin Porter + Bogosky, Magnus Jakobsson – DDB, Anna Qvennerstedt – Forsman & Bodenfors, David Droga – Droga 5.

Bra bok: Ord till salu


Ett stort tack till Pontus för denna intervju. All lycka i framtiden.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Extra extra!

Jag och Martin som genomförde denna intervju vill också tillägga att kreatörer som har en utbildning och vill få ett fotfäste i branschen ska titta på Shout. De har något de kallar Shout Academy. Så här säger de själva på sin hemsida:


"Är du framtidens kreatör och intresserad av att jobba på en reklambyrå i Göteborg? Har du relevant utbildning men saknar erfarenhet? Då kanske Shout Academy är något för dig. Shout håller alltid en dörr öppen för nykläckta talanger. Fast räkna med många och långa dagar – för en liten ersättning. I gengäld får du en välfylld portfolio och kunskap för livet"


Är du intresserad så klicka dig till sidan här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar