Mr W


En reklamfilm kan vara kort eller lång. Den kan också vara lätt att förstå likväl som svår. Reklamfilmen underhåller ofta en publik som ägnar helst sin tid under reklampausen med något annat. Den kan också beröra och skapa motstånd. Ett 40 sekunder långt filmklipp kan också bidra till att man vill förändra saker och ting. Reklamfilmen är ett ämne som alla på ett eller annat vis tar del av, vare sig man vill det eller inte. Från att ha varit en underhållande aktör på bio och pauserna i TV, har filmerna numer också fått en aktörsroll i de sociala medierna. Där har även den fått en ny roll som frivillig men också ofrivillig aktör. I de sociala medierna kan avsändaren sprida sin reklamfilm, likväl som publiken själva kan sprida reklamfilmer. Och detta visar att människor vill förmedla det roliga, det tråkiga, visa förändringarna och dela med sig till varandra. Därför kommer en bra reklamfilm alltid göra avtryck.

Bevisligen stämmer detta på mig. För ett år sedan satt jag som vanligt och sökte runt på youtube. Då jag sökte på reklamfilmer fann jag både svensk likväl som internationell reklam. Det var då det hände. Jag hittade en två minuter lång reklamfilm som till en början kändes svårtolkad men ändå underhållande. Handlade det om en byfåne eller var personen utstött ur samhället? När slutet visas och det går upp för mig vad han skulle föreställa och vad som skulle förmedlas, är budskapet glasklart. Detta är en genial reklamfilm. Helt genial.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar